פרקי אבות- פרקי חלוצים

דפי הלימוד שלפניכם עובדו, קוצרו, והונגשו לשימוש הרבים באתר אלול, מתוך לימוד שנתי מתמשך שהתקיים בנושא "אור זרוע: פרקי אבות-פרקי חלוצים" בבית המדרש המרכזי של אלול בירושלים. חלק מהתכנים יצאו לאור גם בדפוס, כספר מקורות בשם "אור זרוע", בשנת תש"פ 2019 . העלאת החומרים לאתר היא 'צורך גבוה' וחיוני בעולם הדיגיטלי בזמננו, כדי שאוצרות ויהלומים כאלה יגיעו לקהל לומדים רחב הרבה יותר ולא יאבדו בפינת ספרייה נידחת.

את השנה המופלאה ההיא באלול הנחו מוקי צור ונעמה שקד, ועיקר התודה להם על השזירה והקירוב של מקורות עתיקים וחדשים למסכת לימוד אחת 'דיאלוגית', מעוררת השראה, מעוררת דמיון ומחשבה, וממלאה את נשמת הלומדים בשפע סקרנות, התלהבות, שייכות ומשמעות.

הדיאלוג הוא רב מימדי: סיפורי חלוצים ופרקי הגות של אנשי רוח ועמל בעליות הראשונות 'משוחחים' מול עינינו המשתאות עם 'פרקי אבות' ומדרשי חז"ל במשנה ובתלמוד, ומשוחחים גם איתנו עצמנו, 'פוגשים אותנו' עם אמונותינו וזהותנו, עם ניסיון חיינו האישי. מי שצולל למקורות ימצא בהם הדים ומחלוקות, מרד והמשכיות, ושיחה מורכבת בין החכמים והחלוצים, בינינו לבינם, ובינינו לבין עצמנו. אתם מוזמנים להצטרף לשיחה הבינדורית המרתקת הזאת, וללמוד את המקורות בדרככם.

איך לומדים? במעגל ובחברותות לחילופין, ב'אסיף' המביא את פירות הלימוד ומשתף את כלל הקבוצה לאחר החברותות. מומלץ  להזמין מדי פעם את המשתתפים להוסיף יצירה מקורית שלהם, 'מדרש אישי' כתגובה ללימוד, זה יכול להיות בתרגילי כתיבה, צילום ואמנות, וביוזמות של המשתתפים, דרך 'הגשות' ו'פרוייקטים' כסיכום ללימוד.

ותמיד לזכור שדרכי הלימוד שונות מאדם לאדם, כפי ההבדל בין 'היודע לחרוז' ובין 'היודע לקדוח' (להלן פרק שני), או בין 'בור סוד שאינו מאבד טיפה' ובין הלומד היצירתי שהוא 'כמעין המתגבר', ועוד טיפוסים והעדפות של לומדים.

ניתן להשתמש בחומרי הלימוד כפי שנלמדו בבית המדרש באלול, כתכנית מלאה סדורה ברצף לאורך השנה, ואפשרי גם ללמוד רק נושא נבחר מתוך 12 הנושאים והיחידות המוצעים פה, ולהעמיק בו, או לעשות שימוש בדף לימוד יחיד ש'מוצא חן', ועומד בפני עצמו. ה'בופה' פתוח עבורכם… מאחלים לכם לימוד משמעותי ומהנה!  צוות אלול

1. אור גנוז, אור זרוע


שער לחבורת לימוד סביב פרקי אבות ופרקי חלוצים

2. צווארך בחרוזים- חריזה וקדיחה



מפגש פתיחה לחבורת לימוד פרקי אבות- פרקי חלוצים


3. "משה קיבל תורה מסיני ומסרה…" מסורת, מרד והתגלות

חלק א'- יחס בין מסורת לחידוש


חלק ב'- הנביאים ואנשי הכנסת הגדולה: דרכים שונות לקשר עם המקורות- ברירה ומדרש.


חלק ג'- חידוש וקבלה, שושלת המסירה האישית שלי.


4. שלא על מנת לקבל פרס

חלק א'- בין אמרתו של אנטיגונוס איש סוכו לבין תורתו של א.ד גורדון: מה מניע את
האדם? ומה ראוי שיניע אותו בעבודתו ומלאכתו?


חלק ב'- חיי משמעות ואמונה אל מול חיי נהנתנות, ותחושת החמצה ובזבוז. 


5. תחילתו של רבי אליעזר- סיפורי אבות ובנים

חלק א'- התבוננות בקשר של החלוצים עם הוריהם דרך סיפור רבי אליעזר בן
הורקנוס והמרד שלו באביו.


חלק ב'- סדנא בנושא אבות ובנים מבעד לשיריה של פניה ברגשטיין.

6. בעקבות רבי עקיבא – חציבה וסלילת דרכים

מוטיב החציבה והסלילה אצל רבי עקיבא והחלוצים.


7. נשים, נשים

חלק א'- מעמדן של הנשים בעולמם של חז"ל ובתקופה החלוצית.


חלק ב'- נשיות – בין המרחב הביתי למרחב הציבורי.


חלק ג'- המרד הנשי כנגד הפטריארכיה בעולמם של חז"ל ובעולמם של החלוצים.


חלק ד'- נשיות וגבריות: ילתא וברוריה.


חלק ה'- מקומן של הנשים במרחב הציבורי.


8. "קנה לך חבר"- הקם קבוצה

חלק א'- חברות, קבוצה וקהילה לאור משנת חז"ל וחכמי צפת במאה ה-16.


חלק ב'- המתח בין הרצון לקרב את כל החברה אל מוקד הזהות לבין הרצון ליצור
חברה אליטיסטית המגשימה את ערכי הקבוצה בעיני יוסף טרומפלדור וצבי שץ.


חלק ג'- חתימת הדיון על המתח בין הרצון לקרב את כל החברה אל מוקד הזהות
לבין הרצון ליצור חברה אליטיסטית המגשימה את ערכי הקבוצה, דרך דילמות של
החלוצים בחוות מגדל.


9. לעבודה ולמלאכה

חלק א'-  האם עבודה היא לכתחילה או בדיעבד? האם יש לה מקום כערך בפני עצמו
או שהיא רק כורח של המציאות?


חלק ב'- בין עבודה לרוח.


חלק ג'- קונפליקטים סביב ערך העבודה וסביב דיכוטומיה של ערכים.


10. "סולם מוצב ארצה וראשו בשמיים": הלל ושמאי, ברנר וגורדון

חלק א'- בית הלל ובית שמאי: מה בין השאיפה לתיקון עולם טוטאלי לבין
תיקון הדרגתי בשלבים.


חלק ב'- ההבדלים הרעיוניים בין י.ח. ברנר וא"ד גורדון ביחס לתכלית
החיים ומיצויים.


11. "אם אין אני לי"- היחיד והקבוצה

מתח בין אינדיבידואליזם וביטוי עצמי לאידיאלים ולהגשמה הקבוצתית או הלאומית.


12. רבן יוחנן בן זכאי ותלמידיו- שיחת חלוצים בדרך העולה

חלק א'- חבורת תלמידיו של יוחנן בן זכאי מול החבורה הדמיונית שעיצב משורר
העלייה השנייה נוח נפתולסקי.


חלק ב'- נעמיק בחבורת התלמידים של רבן יוחנן בן זכאי שהכרנו במפגש הקודם.
הדרך העולה תפגיש אותנו עם צמתים והכרעות, תקוות וגם אכזבות, ובסופו של דבר
תוביל אותנו גם לסיומה.

תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

בחיי הנשואים 'אשתו' נקראת בארמית 'ביתהו', אשתו-ביתו. אוסף הסיפורים התלמודיים והמדרשיים מספקים לנו דוגמאות ליחסי זוגיות, עם שאלות חיים, הכרעות קיומיות וערכיות ותקשורת זוגית...

בלימוד זה נפגוש שלושה מופעים של יחסי שכנות, סביב הנושא הטעון של הקמת מחיצות וחומות וגדרות הפרדה בין השכנים. ראשית קטע תלמודי הדן בחצר...

בדף הלימוד הזה נראה מקורות שונים מהמקרא ומחז"ל על יחסי אלוהים ואדם, על 'מפגשי אירוח' ביניהם, כאשר אירוח אנושי הוא הדימוי המוביל, והוא טעון...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'