בית וקירות לו

בדף הלימוד הזה נמצא התייחסויות שונות ומגוונות לקירות הבית, לחפצים בבית, ולחוויות מעבר בית. 

1) החדר- ‫קטעים מתוך עבודה שטרם הושלמה‬/ ז'ורז' פרק

‫אני שומר בליבי בצורה יוצאת־דופן‪ ,‬ואפילו מפליאה למדי‪ ,‬בעיני‪ ,‬את זכר כל המקומות‬ ‫שישנתי בהם‪ ,‬פרט למקומות בילדותי המוקדמת — עד סוף המלחמה בערך — המתערבבים‬ ‫כולם באפרוריותו האחידה של אולם שינה בפנימייה‪ .‬באשר ליתר המקומות‪ ,‬כל שעלי‬ ‫לעשות‪ ,‬בזמן שאני שוכב‪ ,‬זה פשוט לעצום את עיני ולייחד מחשבה מזערית למקום נתון‪ ,‬והנה‪,‬‬ ‫בו־ברגע כמעט‪ ,‬עולים בזיכרוני כל פרטי החדר‪ ,‬מיקום הדלתות והחלונות‪ ,‬סידור הרהיטים‪,‬‬ ‫ואם לדייק עוד יותר‪ ,‬אני מרגיש בתחושה הפיזית כמעט של שכיבה מחדש באותו החדר‪.‬‬

[….]‫די בתחיית חלל החדר כדי להחיות‪ ,‬להחזיר‪ ,‬לעורר מחדש את הזיכרונות החמקמקים‬ ביותר‪ ,‬התפלים ביותר‪ ,‬וכן‪ ,‬המהותיים ביותר‪ .

[…] לגור בחדר‪ ,‬מה פירוש הדבר? לגור במקום‪ ,‬האם פירושו להשתלט עליו? מה פירוש‬ ‫להשתלט על מקום? ממתי מקום נעשה שלנו באמת? משהשרינו בו את שלושת זוגות הגרביים‬ ‫שלנו בקערת פלסטיק ורודה? משחיממנו לנו ספגטי על גזייה? משהשתמשנו בכל הקולבים‬ ‫השונים התלויים בארון? משהצמדנו על הקיר גלויה ישנה‪ ,‬שמוצג בה חזונה של אורסולה‬ ‫הקדושה מקרפצ׳ו? משחווינו שם את אימת ההמתנה‪ ,‬או את להט התשוקה‪ ,‬או את עינויי כאבי‬ ‫השיניים? משתלינו על החלונות וילונות לפי טעמנו‪ ,‬והדבקנו טפטים ומירקנו את הרצפות?‬

מתוך: חלל וכו' מבחר מרחבים/ ז'ורז' פרק, 1998

  • ‫מה תשובתך לשאלה: ממתי מקום נעשה שלי באמת? האם יש בית בחייך שהרגשת 'בבית'?
  • מה אדם יכול לעשות וליזום ולשנות כדי להרגיש "בבית" במקום מסויים? תן דוגמא מחייך
  • עצום עיניים ונסה להיזכר בבית מסויים שהיית בו במהלך חייך. כמה פרטים מתוכו חיים בזכרונך? תאר אותם בחברותא

2) חדרי החדש/ רחל

הֵידָד, חַדְרִי הֶחָדָשׁ, הַצּוֹפֶה פְּנֵי יָם,

הַנִּשָּׂא בְּעֶשְׂרִים אַמָּה מֵעַל לַמִּדְרֶכֶת!

רוּחוֹת מֵאַרְבַּע רוּחוֹת,

עִם לַיְלָה – חַג-נְגֹהוֹת,

בְּדִידוּת מְבֹרֶכֶת.

קִשְׁרוּ נָא עָלַי, אֵפוֹא, פְּגָעִים קְטַנִּים עִם גְּדוֹלִים

לְהַלְאוֹת הַיָּגֵעַ.

אֶת אָזְנִי מִכֶּם אֶאֱטֹם, אֶת עֵינִי אַעְלִים:

לִבִּי מְפֻיָּס לְמַפְרֵעַ.

  • אילו רגשות מביעה רחל לאחר היכנסה לביתה החדש? 
  • מה מפייס אותה בסיטואציה זו?

3) "בנה בית חדש ולא חנכו, ילך וישוב לביתו פן ימות במלחמה"

 ה וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים, אֶל-הָעָם לֵאמֹר, מִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת-חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ, יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ:  פֶּן-יָמוּת, בַּמִּלְחָמָה, וְאִישׁ אַחֵר, יַחְנְכֶנּוּ.  ו וּמִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר-נָטַע כֶּרֶם, וְלֹא חִלְּלוֹ–יֵלֵךְ, וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ:  פֶּן-יָמוּת, בַּמִּלְחָמָה, וְאִישׁ אַחֵר, יְחַלְּלֶנּוּ.  ז וּמִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר-אֵרַשׂ אִשָּׁה, וְלֹא לְקָחָהּ–יֵלֵךְ, וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ:  פֶּן-יָמוּת, בַּמִּלְחָמָה, וְאִישׁ אַחֵר, יִקָּחֶנָּה.

דברים כ'

  • איך 'חונכים' בית? יש טקס או ציון כלשהו שמשמעותי בעיניכם? האם חשובה קביעת מזוזה?
  • סוגים של 'פטור' ממלחמה: האם חוקי התורה האלה צודקים? גם במדינת ישראל כיום? 
  • חשוב על סוגי 'פטור' אפשריים משירות קרבי בצה"ל, שנראים לך צודקים וראויים.

4) קביעת מזוזה

מצות עשה מן התורה לקבוע מזוזה, וצריך לקבוע אותה במזוזת ימין הנכנס בתוך חלל הפתח, ובטפח הסמוך לחוץ, ובתחילת שליש העליון של גובה השער (מלמטה למעלה), ותהיה זקופה לאורך, ולפני שיקבענה יברך:

לְשֵׁם יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִֽילוּ וּרְחִֽימוּ, וּרְחִֽימוּ וּדְחִֽילוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם יוֹ"ד קֵ"א בְּוָא"ו קֵ"א בְּיִחוּדָא שְׁלִים, בְּשֵׁם כָּל־יִשְׂרָאֵל, הֲרֵֽינִי בָּא לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא לִקְבֹּעַ מְזוּזָה כַּכָּתוּב וּכְתַבְתָּ֛ם עַל־מְזֻז֥וֹת בֵּיתֶ֖ךָ וּבִשְׁעָרֶֽיךָ׃ וִיהִ֤י ׀ נֹ֤עַם אֲדֹנָ֥י אֱלֹהֵ֗ינוּ עָ֫לֵ֥ינוּ וּמַעֲשֵׂ֣ה יָ֭דֵינוּ כּוֹנְנָ֥ה עָלֵ֑ינוּ וּֽמַעֲשֵׂ֥ה יָ֝דֵ֗ינוּ כּוֹנְנֵֽהוּ:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְבֹּעַ מְזוּזָה:

ואחר שיקבענה ינשקנה ויאמר

זֶה־הַשַּׁ֥עַר לַיהֹוָ֑ה צַ֝דִּיקִ֗ים יָבֹ֥אוּ בֽוֹ׃

  • האם חשוב לך שתהיה מותקנת מזוזה בביתך? אם כן ואם לא  – מה המשמעות שלה, מבחינתך? 

5) עוברים דירה/ חווה אלברשטיין

עוברים דירה

הרהיטים על מדרכה לפני הבית

כל התמונות כל הספרים

בגדי החורף והקיץ

כל החיים שחייתי

כל המקומות שהייתי

אני רואה כל כך הרבה

דברים מיותרים צברתי

אני קשורה לחפצים

לעד לא ניפרד אמרתי

כל הדברים שנלחמתי

כל המקומות שחלמתי

כל אחד נוגע מתבונן בהם עכשיו

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

איך לא חוזרים על אותן שגיאות

ומה לקחת לדרך

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

ועל מה אני עכשיו בשקט

בלי כאב לגמרי מוותרת

כמה מוזר להתבונן בחפצים

המוכרים לי

כל הסודות הזיכרונות

הסיפורים היקרים לי

כל המקומות שנכספתי

כל הדברים שאספתי

לאור השמש האכזר

הנה התהילה חולפת

הכוונית כבר דהויה

והכורסא כבר מתקלפת

יש חלודה וטלאים שם

יש חריצים וסדקים גם

כמה עייפים נראים חיי עכשיו

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

איך לא חוזרים על אותן שגיאות

ומה לקחת לדרך

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

ועל מה אני עכשיו בשקט

בלי כאב לגמרי מוותרת

ועוד מעט המשאית המלאה תצא לדרך

עכשיו הרגע להחליט פתאום האדמה בוערת

  • מומלץ להקשיב לשיר ביוטיוב
  • "אני קשורה לחפצים" – מזדהה? ספרו על היקשרות שלכם לחפצים. האם אתם טיפוס שומר ואוגר…? מה זה אומר מבחינתכם? האם אתם שיפוטיים או שלמים עם עצמכם? אתם מקבלים ביקורת על זה? מה זה אומר עליכם?

6) שריפה בשבת

(א) כל כתבי הקודש מצילין אותן מפני הדליקה, בין שקורין בהן ובין שאין קורין בהן.

(ב) מצילין מזון שלש סעודות, הראוי לאדם לאדם, הראוי לבהמה לבהמה.

(ג) מצילין סל מלא ככרות, ואף על פי שיש בו מאה סעודות, ועיגול של דבלה, וחבית של יין. ואומר לאחרים, בואו והצילו לכם. (נראה שבמשנה זו מתירים להוציא הרבה בתנאי שהם בכלי אחד, בניגוד למתואר במשנה הקודמת).

(ד) מוציא כל כלי תשמישו, ולובש כל מה שיכול ללבוש, ועוטף כל מה שיכול לעטוף.משנה מסכת שבת, פרק ט"ז

  • מה הייתם מצילים מהבית?
  • מדוע לדעתכם מתירה המשנה להוציא רק דברים אלו?

קירות מתעקמים מטים ליפול 

7) תנורו של עכנאי

תְּנַן הָתָם: חֲתָכוֹ חוּלְיוֹת, וְנָתַן חוֹל בֵּין חוּלְיָא לְחוּלְיָא – רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְטַהֵר, וַחֲכָמִים מְטַמְּאִין.

וְזֶה הוּא תַּנּוּר שֶׁל עַכְנַאי. מַאי עַכְנַאי? אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: שֶׁהִקִּיפוּ[הוּ] דְּבָרִים כְּעַכְנָא זוֹ, וְטִמְּאוּהוּ. תָּנָא: בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם הֵשִׁיב רַבִּי אֱלִיעֶזֶר כׇּל תְּשׁוּבוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, וְלֹא קִיבְּלוּ הֵימֶנּוּ. אָמַר לָהֶם: אִם הֲלָכָה כְּמוֹתִי – חָרוּב זֶה יוֹכִיחַ. נֶעֱקַר חָרוּב מִמְּקוֹמוֹ מֵאָה אַמָּה, וְאָמְרִי לַהּ: אַרְבַּע מֵאוֹת אַמָּה. אָמְרוּ לוֹ: אֵין מְבִיאִין רְאָיָה מִן הֶחָרוּב. חָזַר וְאָמַר לָהֶם: אִם הֲלָכָה כְּמוֹתִי – אַמַּת הַמַּיִם יוֹכִיחוּ. חָזְרוּ אַמַּת הַמַּיִם לַאֲחוֹרֵיהֶם. אָמְרוּ לוֹ: אֵין מְבִיאִין רְאָיָה מֵאַמַּת הַמַּיִם. חָזַר וְאָמַר לָהֶם: אִם הֲלָכָה כְּמוֹתִי – כּוֹתְלֵי בֵּית הַמִּדְרָשׁ יוֹכִיחוּ. הִטּוּ כּוֹתְלֵי בֵּית הַמִּדְרָשׁ לִיפּוֹל. גָּעַר בָּהֶם רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, אָמַר לָהֶם: אִם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מְנַצְּחִים זֶה אֶת זֶה בַּהֲלָכָה, אַתֶּם מָה טִיבְכֶם? לֹא נָפְלוּ מִפְּנֵי כְבוֹדוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וְלֹא זָקְפוּ מִפְּנֵי כְבוֹדוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, וַעֲדַיִן מַטִּין וְעוֹמְדִין.

חָזַר וְאָמַר לָהֶם: אִם הֲלָכָה כְּמוֹתִי – מִן הַשָּׁמַיִם יוֹכִיחוּ. יָצָאתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה: מָה לָכֶם אֵצֶל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, שֶׁהֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּכׇל מָקוֹם. עָמַד רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ עַל רַגְלָיו וְאָמַר: ״לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא!״ 

בבא מציעא, דף נט

  • מה מסמלים הכתלים הנופלים בסיפור?
  • מה מסמלים קירות יציבים או רעועים בבית בכלל? 

8) קירות ישרים באמת הבניין ('פלס')

מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך – לא תעביד [=מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך]; זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא – זיל גמור [=והשאר פירוש הוא, לך ולמד]". (שבת לא ע"א)

  • מי נראה לכם צודק, שמאי או הלל?
  • גם במחלוקת הלל ושמאי וגם במחלוקת תנור של עכנאי מתערבת 'בת קול' אלוהית ופוסקת במחלוקת ('אלו ואלו דברי אלוהים חיים, והלכה כבית הלל', או 'הלכה כרבי אליעזר'). מה משמעות יציבות ויושר הקירות בשני הסיפורים?

9) ישבו תחת כותל רעוע

אילפא ור' יוחנן היו לומדים תורה יחד, נדחק להם הדבר מאוד שהיו עניים גדולים ונזקקים מאוד בפרנסתם, אמרו: הבה נעמוד, נלך ונעשה איזה שהוא עסק ונקיים בעצמנו מה שנאמר: "אפס כי לא יהיה בך אביון" (דברים טו, ד), ומוטב שלא ניעשה אנו אביונים גמורים. הלכו ישבו תחת כותל רעוע, והיו אוכלים פת, באו שני מלאכי השרת, שמע ר' יוחנן שאמר אחד לחבירו: הבה נשליך עליהם כותל זה ונהרגם לפי שמניחין חיי עולם הבא ועוסקין בחיי שעה! 

תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כא (ביאור שטיינזלץ)

  • האם הביקורת של המלאכים על החכמים נראית לכם צודקת?
  • נסו כוחכם – איך הייתם ממשיכים את הסיפור, אם זה היה רק חלקו הראשון?

10) אין נכנסין לחורבה

אָמַר רַבִּי יוֹסֵי: פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְנִכְנַסְתִּי לְחוּרְבָּה אַחַת מֵחוּרְבוֹת יְרוּשָׁלַיִם לְהִתְפַּלֵּל. בָּא אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב וְשָׁמַר לִי עַל הַפֶּתַח, (וְהִמְתִּין לִי) עַד שֶׁסִּייַּמְתִּי תְּפִלָּתִי. לְאַחַר שֶׁסִּייַּמְתִּי תְּפִלָּתִי אָמַר לִי: ״שָׁלוֹם עָלֶיךָ, רַבִּי״. וְאָמַרְתִּי לוֹ: ״שָׁלוֹם עָלֶיךָ, רַבִּי וּמוֹרִי״. וְאָמַר לִי: בְּנִי, מִפְּנֵי מָה נִכְנַסְתָּ לְחוּרְבָּה זוֹ? אָמַרְתִּי לוֹ: לְהִתְפַּלֵּל. וְאָמַר לִי: הָיָה לְךָ לְהִתְפַּלֵּל בַּדֶּרֶךְ. וְאָמַרְתִּי לוֹ: מִתְיָרֵא הָיִיתִי שֶׁמָּא יַפְסִיקוּ בִּי עוֹבְרֵי דְּרָכִים, וְאָמַר לִי הָיָה לְךָ לְהִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה קְצָרָה. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה לָמַדְתִּי מִמֶּנּוּ שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים: לָמַדְתִּי שֶׁאֵין נִכְנָסִין לְחוּרְבָּה, וְלָמַדְתִּי שֶׁמִּתְפַּלְּלִין בַּדֶּרֶךְ, וְלָמַדְתִּי שֶׁהַמִּתְפַּלֵּל בְּדֶרֶךְ מִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה קְצָרָה…..תָּנוּ רַבָּנָן, מִפְּנֵי שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים אֵין נִכְנָסִין לְחוּרְבָּה: מִפְּנֵי חֲשָׁד (שהולך לזונה) , מִפְּנֵי הַמַּפּוֹלֶת, וּמִפְּנֵי הַמַּזִּיקִין. 

תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף ג

  • קיר רעוע וחורבה- מהן הסכנות הטמונות בהם?
  • מדוע אדם יושב תחת קיר רעוע או נכנס לחורבה? האם זהו סוג של מבחן?
  • מה סודק/ מערער את הבית במובן המטאפורי?
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

בדף הלימוד הזה נראה מקורות שונים מהמקרא ומחז"ל על יחסי אלוהים ואדם, על 'מפגשי אירוח' ביניהם, כאשר אירוח אנושי הוא הדימוי המוביל, והוא טעון...

בתורה מופיעה פרשה מסתורית ומפתיעה, 'צרעת הבית'. נקרא עליה, ונעקוב אחר מעט מהפירושים שנתנו לה חז"ל ולאחר מכן בימי הבינים. בעקבות הלימוד אפשר לשאול...

הקשר בין הבית למערה משקף תהליכים עמוקים של תרבות והתפתחות אנושית, מהמרחב הקדום של קיום אינסטינקטיבי ועד ליצירת מבנה בעל משמעות סמלית. בדף מקורות...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'