קהל יעד: מבוגרים

1. קול קורא והלכתי

קוֹל קָרָא והָלַכְתִי,

הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל.

הָלַכְתִי לְבַל אֶפּוֹל,

אַך עַל פָּרָשַת דְּרָכִים

סָתַמְתִי אזנַי בַּלוֹבֶן הַקַּר

וּבָכִיתִי כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.   

חנה סנש, ללא שפה – שירים, הוצאת הקיבוץ המאוחד תשל"ח, עמ' 20
© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם https://www.acum.org.il/

שאלות:

  1. איזו חווית נדידה מתארת חנה סנש?
  2. האם אתם יכולים להזדהות עם השיר? 

2. לךְ לךָ

א. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.  ב. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.  ג. וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.

בראשית, פרק יב, פסוקים א-ג

שאלות:

  1. מה מבקש האלוהים מאברם?
  2. האם אתם הייתם נענים לבקשות אלו? מדוע?
  3. מהי לדעתכם משמעות הציווי האלוהי?



3. ברוך שנתן חן המקום בעיני יושביו

תלמיד אחד היה יושב לפני ר' יוסי, היה ר' יוסי מסביר לו ולא סבר. אמר לו: למה אין אתה סובר? אמר לו: שאני גולה ממקומי. אמר לו: מאיזה מקום אתה? אמר לו: מן גבות-שמאי.

אמר לו: ומהו אוירו של אותו מקום? אמר לו: כשהתינוק נולד אנו גובלים אדמדמנים וטשים את מוחו, שלא יאכלוהו היתושים. אמר: ברוך שנתן חן מקום בעיני יושביו.

מדרש בראשית רבה, פרשה לד

שאלות:

  1. מדוע התקשה הילד ללמוד?
  2. מהם הערכים שמדגיש הסיפור? באיזו מידה הם אקטואליים גם היום?

4. החשש מפני המנוחה והנחלה

…אברהם הפך לאבי האומה בעקבות הציווי לקום ולעזוב את ביתו. "לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". בפסח אנו מציינים את הנדודים של בני ישראל במדבר, וסוכות …ממחיש את הלא-מקום על-ידי חריגה פולחנית מן הקבע, מן המקום (הבית) כדי לשבת שבעה ימים תמימים כאילו במדבר, בתוך סוכת הנודדים, על אם הדרך, בתוך החופש. הסוכה היא סמל אנטי-התמקמותי, שעיקרו ביטוי החשש מפני המנוחה והנחלה שבהתבססות במקום….  

ר' יוסף דוב סולובייציק, "קודש וחול", מתוך: האדם ועולמו, הוצאת ספריית אלינר, הסוכנות היהודית תשנ"ח

שאלות:

  1. מה דעתכם – האם תשוקתם של הישראלים לטיולים בארצות רחוקות הוא הדרך שלנו לבטא את הקשר שלנו לאברהם אבינו?
  2. היכן אתם מוצאים את עצמכם יותר – בבית? בסוכה? בחוץ, עם מקל של נדודים ותרמיל?
  3. מה הייתם מכניסים ל"תרמיל" הזה?
  4. מה תכניסו לסוכה כדי להרגיש בה בבית?

5. לא שורשים בן אדם צריך, בית הוא צריך

הייתי רוצה לשאול עוד משהו, אומרת זוּזָה: את מצטערת שעזבתם את מצרים, tante?

מצטערת? מתפלאת אמא: לא מצטערת. מתגעגעת, מתה מגעגועים – זה כן, לא מצטערת. החיים שלנו שם נגמרו, זוּזָה.

אבל שם השורשים שלכם, tante אִינֶס, מה היה לכם לחפש פה?

שורשים ושורשים: נעליים. לא שורשים בן-אדם צריך, זוּזָה , בית הוא צריך.

רונית מטלון, זה עם הפנים אלינו, תל- אביב, התשנ"ה, עמ' 294-295

שאלות:

  1. מהם המולדת או הבית לפי רונית מטלון?
  2. מהם המולדת והבית בעבורך?
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

בחיי הנשואים 'אשתו' נקראת בארמית 'ביתהו', אשתו-ביתו. אוסף הסיפורים התלמודיים והמדרשיים מספקים לנו דוגמאות ליחסי זוגיות, עם שאלות חיים, הכרעות קיומיות וערכיות ותקשורת זוגית...

בלימוד זה נפגוש שלושה מופעים של יחסי שכנות, סביב הנושא הטעון של הקמת מחיצות וחומות וגדרות הפרדה בין השכנים. ראשית קטע תלמודי הדן בחצר...

בדף הלימוד הזה נראה מקורות שונים מהמקרא ומחז"ל על יחסי אלוהים ואדם, על 'מפגשי אירוח' ביניהם, כאשר אירוח אנושי הוא הדימוי המוביל, והוא טעון...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'