מבוא: העם היהודי נדד רבות, אך תמיד התגעגע ל "בית". הגעגועים נמשכו לאורך השנים כאשר יהודים חיו בגלות, הרחק מארצם ההיסטורית, אך גם לאחר ששבו אליה, הם מתגעגעים, הפעם לארץ מולדתם. נדון במושג 'בית' בהקשרו ההיסטורי, התרבותי והלאומי ובמוטיב הנדודים ובמוטיב הבית כמציאות וכערך בתרבות היהודית.
קהל יעד: מבוגרים
שאלת פתיחה: נסו לחשוב על בית שאתם מתגעגעים אליו. תארו אותו (אפשר גם לצייר). מדוע אתם מתגעגעים אליו?
1. הגדרה מילונית
בית:
1. בנין לגור בו או לעבוד בו.
2. משפחה, איש ואשתו ובניהם.
3. עם, שבט: בית ישראל, בית אהרן.
4. אסכולה, חבר תלמידים ההולכים בדרך מורם וממישיכים את שיטתו: בית הלל, בית שמאי.
5. חרוז, דלת וסוגר בשיר. חוליה של שיר, קבוצה של חרוזים אחדים המהוים יחידה אמנותית.
6. קיצור של "בית המקדש": חורבן בית ראשון, בית שני.
7. מקום קיבול, חלל לשים בו משהו.
8. פנים, החלק הפנימי.
מילון אבן שושן, "בית", הוצ' קרית ספר, תש"ך.
2. מקום עם קנה מידה אנושי
"בית נכון בעיני הוא מקום שבו תמיד תרגיש נוח.
מקום עם קנה מידה אנושי ופרופורציות הרמוניות, שנעים לשהות בו.
מקום בעל גמישות לשינויים במשפחה – גידול ילדים או הזדקנות הורים.
מקום להירגע ולנוח אחרי יום עבודה ארוך,
המקום שלך. שלנו."
"תהליך התכנון מתחיל בהקשבה לצרכי המשפחה…
הצרכים והחלומות מתורגמים לסקיצות של מבנה מוחשי, המשתלב בסביבתו…"
מתוך האתר של סיון יתום, אדריכלית ומעצבת פנים (https://www.sivanyatom.com)
© זכויות יוצרים שמורות למחברת https://www.sivanyatom.com
שאלות:
- עם איזו הגדרה של 'בית' אתם מזדהים?
- האם יש הגדרה שאינכם מסכימים לה?
3. לואיז בורז׳ואה / בית
שאלות:
- התבוננו בציור של לואיז בורז'ואה. איזה מין בית זה?מה הוא מסמל עבורכם?
- אם הייתם מציירים בהשראת הציור של לואיז בורזו'אה, איזזה דימוי הייתם אתן מכניסים לחלל הבית?
4. כי תבנה בית חדש
כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך, ולא תשים דמים בביתך כי יפול הנופל ממנו.
חומש דברים כב, ח:
כּוֹפִין אוֹתוֹ לִבְנוֹת בֵּית שַׁעַר וְדֶלֶת לֶחָצֵר.
רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:
לֹא כָל הַחֲצֵרוֹת רְאוּיוֹת לְבֵית שָׁעַר.
כּוֹפִין אוֹתוֹ לִבְנוֹת לָעִיר חוֹמָה דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ.
רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:
לֹא כָל הָעֲיָרוֹת רְאוּיוֹת לַחוֹמָה.
כַּמָּה יְהֵא בָעִיר וִיהֵא כְאַנְשֵׁי הָעִיר?
שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ.
קָנָה בָהּ בֵּית דִּירָה, הֲרֵי הוּא כְאַנְשֵׁי הָעִיר מִיָּד.
משנה, מסכת בבא בתרא, פרק א, משנה ה:
שאלות:
- שימו לב כמה גורמי הפרדה בין פנים וחוץ מופיעים במשנה. מה תפקידו של בית-שער? מה הוא מונע? מה הוא מאפשר?
- מי נמצא "בחוץ"?
- מהי חצר הראויה לבית-שער? מהי עיר הראויה לחומה?
- מדוע, לדעתכם, קניין של בית בעיר מבטל את הצורך בתהליך ממושך של הצטרפות לקהילה?
5. כתלי ביתי אינם כחיץ לי ביני לבין עולם
כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם, –
יֵשׁ חֶסֶד הַצְמִיחָה, הַמַקְשִׁיבָה אַךְ פְּנִימָה,
כִּי הַמַקְשִׁיב לַכֹּל אֵינוֹ שׁוֹמֵעַ כְּלוּם,
רַק הַמַחְרִישׁ הֲמֻלוֹתָיו לְשֶׁמַע הַדְמָמָה
שׁוֹמֵעַ אֶת הַכֹּל וְאֶת כֻּלָם.
כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם, –
הֵם עֲצִימַת-עֵינָיו שֶׁל הָרוֹאֶה דָבָר עַד תֹם;
כִּי הָרוֹאֶה הַכֹּל אֵינוֹ רוֹאֶה מְאוּמָה,
רַק הַצוֹפֶה אֶל הָאֶחָד-וְאֵין-בִּלְתוֹ
זוֹכֶה לִרְאוֹת כָּל הַדְבָרִים כֻּלָם.
כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם, –
הֵם סוֹד הַהִתְגַלוּת לוֹמַר בְּאֵין מַכְלִים;
כִּי הַדוֹבֵר בַּשַׁעַר אֵינוֹ דוֹבֵר לְאִישׁ,
וְהַסָחִים טַנְדוּ סָחִים אַךְ זֶה לָזֶה,
רַק הַמֵסִחַ עִם נַפְשׁוֹ מֵסִיחַ עִם כֻּלָם.
כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם. –
אברהם שלונסקי, כתלי ביתי, בתוך "שירים" כרך ה', ספריית פועלים, 1971
© זכויות יוצרים שמורות למחבר ולאקו"ם https://www.acum.org.il/
שאלות:
- מה דעתו של שלונסקי על הקמת בית-שער?
- מה דעתכם – האם כותלי ביתכם הם חיץ ביניכם לבין העולם או לא?