לוגו אלול
תפריט >
/
/
בלי דג / אוברי אייזקס

בלי דג / אוברי אייזקס

כמה מילים ערב פסח תשפ"ב

קראתי פעם סיפור על היהודים העניים בליטא בסוף המאה ה-19. הם היו אוכלים מאכל שנחשב בעיניהם מעדן ושמו "בלי דג". להכנת תבשיל זה היו מכניסים את כל המרכיבים הראויים שדג יתבשל עמהם כגון בצל, שמן, מלח ופלפל, לימון ועוד. רק דג לא היה שם כי מצבם הכלכלי לא איפשר להם להתפנק עם דגים בסעודתם.


אני נזכר בסיפור זה בשעה שאני מעיין בטקסט המסורתי של ההגדה של פסח. אך לפני שאסביר את ההקשר, אני מרשה לעצמי לשאול את הקוראים היקרים. האם בליל פסח אי פעם חשתם שמשהו חסר? קיימתם את כל המצוות והמנהגים, שתיתם ארבע כוסות יין, נשנשתם את הכרפס, בלעתם מרור ולעסתם מצות, קראתם ושרתם אך משהו לא התחבר? האם משהו נעדר בטקסט הזה?


אכן כן. בהגדה הכל יש. יש דיון על השאלות שיש לשאול, סיפורים על חכמים שהסבו כל הלילה, התלבטות לגבי הגדרת הזמן המדויק בו חלה המצווה. רשום לנו על מה בדיוק חייבים להזכיר – פסח, מצה ומרור. יש הדגמה קצת מפרכת של אומנות הדרשנות על כמה פסוקים מספר דברים. הכל שם חוץ מהעיקר. סיפור יציאת מצרים עצמו לא מופיע.


היושב וקורא את ההגדה יוצא מבולבל ובוודאי שאינו מבין בכלל מהו הסיפור שאנו מספרים. ההגדה איננה מספרת את סיפור יציאת מצרים. היא בעצם ספרון הנחיות למשתמש. הכל שם חוץ מהסיפור עצמו.
היכן הסיפור? הוא בתוכנו. אחרי שקראנו בדייקנות את חוברת ההוראות, בל נשכח לספר לילדינו, לנכדינו ולאורחינו את הסיפור עצמו. נספר ביצירתיות, אולי עם משחקים, חידונים והצגות. חז"ל הדריכו אותנו מה צריך לעשות – אך את העבודה עצמה, להרבות בסיפור יציאת מצרים, השאירו לנו ולדמיוננו העשיר. וכל המרבה הרי זה משובח.

חג שמח!

מאת:
אוברי אייזקס

מנחה את בית מדרש אלול בערד מעל עשרים שנה.

יליד סקוטלנד ומדבר במבטא סקוטי בולט. עלה לארץ בגיל 18 ועוסק כל חייו המקצועיים בחינוך יהודי וציוני עם סטודנטים מחו"ל ובקהילה המקומית בערד.

במהלך השנים בהנחייתו של אוברי, נוצרה בערד קהילה לומדת מיוחדת, ידידותית ואינטימית עם משתתפים וותיקים וחדשים השמחים להיפגש מדי שבוע ללמוד ולשתף.

יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

פסח תשפ"ב מיליות היחס הן אותיות או מילים קטנות אשר בונות בשפה ובדיבור מבנים של יחסיות, עומק וצורה. בצלילים מועטים הן מטוות חלל של...

בחנוכה תשכ"ט, דצמבר 1969, הגיעה המשוררת הצעירה נעמי שמר לביקור בקו המעוזים המבוצר, ב'קו בר-לב' לאורך תעלת סואץ, שהיה גבול מתוח בינינו לבין המצרים....

חנוכה תשפ"ד (12/2023) לרבים ורבות מוכרת בוודאי המחלוקת בנוגע לסדר הדלקת נרות החנוכיה. המחלוקת מופיעה בתלמוד הבבלי (שבת, כא, ע"ב) "… בית שמאי אומרים: יום ראשון...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'