"על שלושה דברים". חלק א.

קובץ זה של דפי לימוד עוסק בעקרונות המנחים את חיינו. דף הלימוד הראשון יעסוק בהגדרת העקרונות עצמם, ודיון על אופי העקרונות שמנחים את חיינו. הדף השני יעסוק בעצם הצורך של עקרונות מוגדרים, ועל כמות אחרת של עקרונות עליהם העולם עומד. 

שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה.

הוּא הָיָה אוֹמֵר: עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד,

עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים.

(מסכת אבות א, א-ב)  

רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר: עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר 'אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם' (זכריה ח).

(מסכת אבות א, יח)

הדרך הנוכחית שלי: חיי עבודה, חיי אחווה עם קבוצת אנשים קרובים, השאיפה לתיקון האדם שבי והחתירה אל האידיאל הנשגב – אל הקהילה העובדת על יסוד החיים השתפניים.

(אהרן שידלובסקי, 1944. מאנשי העלייה השניה)

  • לאילו כיוונים כל תנא או שידלובסקי מושך? מהם ההבדלים העקרוניים בין כל הוגה? 
  • מהי המטרה של הגדרת עקרונות דרמטיים כל כך, שעליהם עומד העולם? 
  • האם העקרונות ריאליים ליישום, ואם לא – מדוע מביאים אותם?

אמר ר' שמלאי: תרי"ג מצות נאמרו לו למשה בסיני,

בא דוד והעמידן על אחת עשרה, שנאמר: 'ה' מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ, מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ – הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ, לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ, לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ, נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד, נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר, כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח, עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם' (תהלים טו).

בא ישעיה והעמידן על שש, שנאמר: 'הֹלֵךְ צְדָקוֹת וְדֹבֵר מֵישָׁרִים, מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת, נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד, אֹטֵם אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ דָּמִים וְעֹצֵם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע', וכתיב בתריה 'הוּא מְרוֹמִים יִשְׁכֹּן מְצָדוֹת סְלָעִים מִשְׂגַּבּוֹ, לַחְמוֹ נִתָּן מֵימָיו נֶאֱמָנִים' (ישעיה לג, טו-טז).

בא מיכה והעמידן על שלש, שנאמר: 'הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ' (מיכה ו, ח).

בא עמוס והעמידן על שתים, שנאמר: 'כִּי כֹה אָמַר ה' לְבֵית יִשְׂרָאֵל דִּרְשׁוּנִי וִחְיוּ' (עמוס ה, ד).

בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר: 'וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה' (חבקוק ב, ד).

(מדרש תנחומא פרשת שופטים, סימן י)

  • מה תפקיד צמצום תרי"ג מצוות לעיקרים עבור המאמין? 
  • האם משימה זו של צמצום היא אפשרית, ומה יתרונותיה וחסרונותיה? 
  • אילו שלושה עקרונות אני מגדיר/ה לעצמי כבסיסיים לעולמי? (ניתן לעשות סביב זה יצירה.

את תשוקת האדם לבוא בשער, למצות את עצמו אין לראות כדבר למען אחרים. אולי גם כאן האינסטינקט של החיים, אינסטינקט של הוולד המוגן…

אנו והעם זה לא דברים שונים וזה לא זה מול זה. אלא מאי? נו, פשוט ומסובך גם יחד. כן, רק על זה אחזור לך שוב: כשאת חושבת על הזמן ועל מקומנו ועל עמנו אל תשכחי לרגע את הילדים, את בניך, זה מוכרח לחדש לך.

(י"ח ברנר, מכאן ומכאן)

  • האם עקרונות שאנו בוחרים ללכת על פיהם הם למען הכלל או כלי למימוש עצמי? 
  • האם יש עקרונות שניתן להגדירם על-זמניים או שבהכרח נדרשים לעדכון מחודש בכל דור?
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

תהליכי עזיבה ופרידה מהבית מתוארים במספר מקורות שונים, מהתנ"ך ומהמדרש, מתיאורי עלייה לארץ ומהשירה העברית החדשה. 'הבית' הוא לעיתים בית ההורים, או קהילת השכנים...

מה הופך מולדת ל"בית"? האם זו תחושת ביטחון? תחושת שייכות? הזיכרון? או אולי דווקא המאבק על המקום? דף הלימוד שלפנינו מבקש להתבונן ביחסים הרגשיים,...

כחלק מהעיסוק בנושא "הבית", נבקש להתבונן בבית הלאומי. הביטוי "הבית הלאומי" מגלם בתוכו את כמיהת העם היהודי לשוב ולהשתרש בארץ ישראל – לא רק...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'