לוגו אלול
תפריט >
/
/
ילדות 2

קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר 1

מצוות הבן על האב (והאם?)

משנה  כל מצות הבן על האב אנשים חייבין ונשים פטורות וכל מצות האב על הבן אחד אנשים ואחד נשים חייבין וכל מצות עשה שהזמן גרמא אנשים חייבין ונשים פטורות וכל מצות עשה שלא הזמן גרמא אחד האנשים ואחד הנשים חייבין גמרא  […] תנו רבנן: האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אשה וללמדו אומנות ויש אומרים אף להשיטו במים רבי יהודה אומר כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות [עבריינות]. ליסטות?! סלקא דעתך? אלא כאילו מלמדו ליסטות

תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף כט, ע"א

מקור מספר 2

ודע שאף על פי שעיקר מצוות תלמוד תורה מוטלת על אבות התלמידים, מכל מקום המורים שיודעים ללמד תורה לתינוקות של בית רבן, ונעשו מומחים במקצוע לימוד התורה, גם עליהם מוטלת החובה ללמד את ילדי ישראל תורה. וכמו שפסק הרמב"ם: (הלכות תלמוד תורה פרק א, הלכה ב) וזו לשונו: "כשם שחייב אדם ללמד את בנו תורה כן חייב ללמד את בן בנו, שנאמר 'והודעתם לבניך ולבני בניך'" (דברים ד, ט), ולא בנו ובן בנו בלבד, אלא מצווה על כל חכם וחכם מישראל ללמד את כל התלמידים תורה, אף על פי שאינם בניו. שנאמר ושיננתם לבניך, מפי השמועה למדו, בניך אלו תלמידיך, שהתלמידים קרויים בנים, שנאמר ויצאו בני הנביאים".

הרב עובדיה יוסף, שו"ת יחווה דעת, ירושלים תשל"ז, חלק ד', סימן מ"ח

שאלות:

  1. מה משמעותן של מצוות הבן על האב? מה יש בהן ומה אין בהן? מה עם האם? האם והיכן היא צריכה להתערב?
  2. מה לימדו אתכם הוריכם בילדותכם?

מקור מספר 3

על הילדים

יַלְדֵיכֶם אֵינָם יַלְדֵיכֶם כִּי פְּרִי גַעֲגוּעֵי הַחַיִּים אֶל עַצְמָם.

בָּאִים הֵמָּה דַּרְכְּכֶם, אַךְ לֹא מִכֶּם. חַיִּים עִמָכֶם, אַךְ אֵינָם שַׂיָּכִים לָכֶם.

תְּנוּ לְיַלְדֵיכֶם אֶת אַהֲבַתְכֶם, אַךְ לֹא אֶת מַחְשְבוֹתֵיכֶם.

כִּי לֹא לָכֶם הֲגִיגֵיהֶם.

גוּפָם יִשְׂכּוֹן בְּבָתֵיכֶם, אַךְ לֹא נִשְׂמָתָם.

כִּי נִשְׂמָתָם מִסְתוֹפֶפֶת בְּבֵית הַמָּחָר, שָׂם לֹא תוּכְלוּ לָבוֹא אַף בַּחֲלוֹמוֹתֵיכֶם.

ג'ובראן חליל ג'ובראן

שאלות: 

  1. אילו יחסים בין ילדים להורים מציע ג'ובראן חליל ג'ובראן? 
  2. כיצד יחסים אלו דומים או שונים מן היחסים שעלו מהמקורות הקודמים שקראתם?

מקור מספר 4

ספיח

באמת אמרו, אין אדם רואה וּמשׂיג אלא פעם אחת: בילדותו. המראות הראשונים, בעודם בבתוליהם, כיום צאתם מתחת יד היוצר, הם הם גופי דברים, עיקר תמציתם, ואלה שלאחריהם – אך מהדורותיהם השניות והפגומות הן. מֵעֵין הראשונים, רמזים קלושים להם, ולא הם ממש.  וּמבּשׂרי חזיתי זאת: כל מראות שמים וארץ שהייתי מברך עליהם בימי חיי – לא נִזּוֹנוּ אלא מכֹּחַ ראִיָּה ראשונה.

ח"נ ביאליק, מתוך ספיח, פרויקט בן יהודה

שאלות:

  1. כיצד מתאר ביאליק את הילד הלומד? 
  2. לאיזה מראה מן הילדות אתם חוזרים בחיים? 
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

בדפים הקודמים דנו בתוכנם של עקרונות אפשריים המלווים את חיינו ואף על הגדרת הכמות שתאפשר לנו עוגן ערכי אך גם ריאלית מול שינויי המציאות....

קובץ זה עוסק בעקרונות המנחים את חיינו. דף הלימוד הזה יעסוק בעצם הצורך של עקרונות מוגדרים, ועל כמות אחרת של עקרונות עליהם העולם עומד. ...

קובץ זה של דפי לימוד עוסק בעקרונות המנחים את חיינו. דף הלימוד הראשון יעסוק בהגדרת העקרונות עצמם, ודיון על אופי העקרונות שמנחים את חיינו....

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'