נס פך השמן/ גיא גרדי

"באנו חושך לגרש, בידינו אור ואש. כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן. סורה חושך, הלאה שחור! סורה מפני האור!" כך שרנו בקולי קולות בחגיגת חנוכה בגן. כשהגענו לשורה "סורה חושך, הלאה שחור" רקענו ברגליים, רקיעה עזה, חזקה, רקיעה של גיבורים המגרשים את החושך. שרנו גם:
"האירו, הדליקו נרות חנוכה רבים, על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים". לנו ולגננות היה ברור מאוד מי אחראי לניסים ולנפלאות – המכבים! הם, שהשיבו את התחייה לעם ישראל. ומי הם ממשיכי דרכם של המכבים? אנחנו!
לימים גיליתי נרטיבים נוספים שלא היו מוכרים לי. הנרטיב הדתי, שבו הניצחון מיוחס בכלל לקב"ה ולא למכבים: "וְאַתָּה, בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם: רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם. מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים" (מתוך תפילת 'על הניסים'). הנרטיב החרדי, שהדגיש את נס פך השמן החתום בחותמו של הכהן הגדול: "שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול" (בבלי, שבת כ"א ע"ב). פך השמן החתום והנבדל הוא שאִפשר את הדלקת מנורת המקדש הכבויה מחדש. בנרטיב זה, נס פך השמן זוכה לפרשנות חינוכית חרדית המדגישה את הצורך בהתבדלות, בהגבהת החומות וההגנות מפני החברה. תינוקות של בית רבן הם פך השמן ויש לשמור עליהם מכל משמר, לוודא שיישארו נבדלים וחתומים כמותו.
הפרשנות לסממני החג ולמשמעויותיו משתנה ומתחדשת על פי צורכי הדור. פעם הדגש הוא על גבורה, פעם על אמונה ופעם על חינוך. יש כאן הזמנה תמידית למדרש מתעדכן ולמסירה מדור לדור.
בהלכות החג, דווקא מודגשים היחסים שבין פנים וחוץ – בין רשות היחיד ורשות הרבים, בין הבית והרחוב. ההלכה קובעת כי יש להדליק את החנוכייה במקום שיאיר פנימה והחוצה גם יחד. להציבה לצד פתח הבית או לצד החלון הפונה לרחוב, לשם פרסום הנס. אני רואה בכך הזדמנות להוסיף פרשנות אקטואלית משלנו. אפשר לדרוש זאת כאיזון עדין וחשוב בין שימור המסורת מבית, ובין שיתוף הרבים במגוון המסורות העשיר מחוץ.
נס קיבוץ הגלויות הביא לכאן שפע של חנוכיות, מסורות, ניגונים, מאכלי חג, שירים ופיוטים. חג החנוכה הוא הזדמנות נפלאה להעמקה פנימה במסורת המשפחתית, לחידוש וליצירת מסורות חדשות, לצד הארה החוצה. טיפוח פנימי, שיתוף הרבים ב"פך השמן" המשפחתי ויציקה מתוכו למנורה הלאומית, שתאיר באלף גוונים.

חנוכה תשפ"ג | דצמבר 2022

מאת:
תמונה גיא גרדי צוות

מנכ"ל

מנהל
נולד בקיבוץ עין חרוד, דור שלישי למייסדים.
מנהל בית מדרש "אלול" (2019 ועד היום), ובנוסף יו"ר הוועד המנהל של "רשות הרבים".
ממייסדי "בית ישראל", קהילה השוכנת ופועלת בשכונת גילה בירושלים, בה חי ופועל עד היום.
ניהל את תכנית "מורשה – כל ישראל חברים", תכנית שהכשירה תלמידים להנחות ולקדם מעגלי שיח דיאלוגים בקהילת בי"ס. התכנית פעלה במאות בתי"ס מכל הזרמים.
בוגר מכון "מנדל", בי"ס למנהיגות חינוכית. בעל תואר MA בחינוך יהודי פלורליסטי (אונ' עברית ו HUC).
***

מייל ליצירת קשר: guy@elul.org.il

יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

1. קיבוץ בְּאֵרִי קיבוץ בְּאֵרִי נמצא בנגב המערבי, כארבעה קילומטרים מזרחית לרצועת עזה. משויך למועצה אזורית אשכול ומהווה היישוב הצפוני ביותר מבין יישובי המועצה. בארי הוקם במוצאי יום כיפור ה'תש"ז – 1946, במסגרת 11...

מחלוקות משפחתיות במלחמה, ומלחמות בזמן מחלוקת... וזאת השאלה (מה דעתכם?) : האם מומלץ להעלות ולפתוח מחלוקות פוליטיות בעניינים כאלה לשיחה חברית, לפתוח את הלב...

פרשת תמר ויהודה (בראשית ל"ח) הינה פרשה מטלטלת, הנעה בין קצוות: בין כיסוי לגילוי, בין שקר לאמת, בין פחדנות לאומץ, בין גבר פריבילג לבין...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'