קהל יעד : מבוגרים
מקור 1
מחלוקת בשמיים: האם לברוא אדם ?
אמר ר' סימון: בשעה שבא הקב"ה לבראות את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים וחבורות חבורות; מהם אומרים "אַל יִבָּרֵא", ומהם אומרים "יִבָּרֵא"
הה"ד [הדא הוא דכתיב, זהו שכתוב, בתהלים פה, א] "חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו".
חסד אומר, "יִבָּרֵא, שהוא גומל חסדים"
ואמת אומר, "אל יִבָּרֵא, שכולו שקרים"
צדק אומר, "יִבָּרֵא, שהוא עושה צדקות"
שלום אומר, "אל יִבָּרֵא, שכולו קטטה"
מה עשה הקב"ה? נטל אמת והשליכו לארץ. הה"ד (דניאל ח, יב) "ותשלך אמת ארצה".
אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, "רבון העולמים מה אתה מבזה תכסיס אלטיכסייה [חותם] שלך? תעלה אמת מן הארץ הדא הוא דכתיב (תהלים פה, יב) "אמת מארץ תצמח"
רבנן אמרי לה בשם ר' חנינא בר אידי ורבי פנחס ורבי חלקיה בשם רבי סימון אמר: מאד הוא אדם הה"ד וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד, והנה טוב אדםר' הונא רבה של צפורין אמר: עד שמלאכי השרת מדיינין . אלו עם אלו ומתעסקין אלו עם אלו, בראו הקב"ה. אמר להן, "מה אתם מדיינין? כבר נעשה אדם!"
מדרש בראשית רבה פרשה ח , פסקה ה
שאלות:
- מדוע אלוהים 'משליך את האמת ארצה'? מה, היא לא אומרת אמת…?
- אילו עוד 'כתות' ואמירות יכולות להצטרף לויכוח הזה?
- לאיזו "כת" וגישה לבני אדם אתה עצמך שייך?
מקור 2
מחלוקת חכמים: 'נוח לאדם שלא נברא נברא יותר משנברא ?'
"תנו רבנן: שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל. הללו אומרים: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, והללו אומרים: נוח לו לאדם שנברא יותר משלא נברא. נמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, עכשיו שנברא – יפשפש במעשיו, ואיכא אמרי (ויש אומרים) ימשמש במעשיו".
תלמוד בבלי, מסכת ערובין יג ע"ב
שאלות:
- על מה בעצם הויכוח בין בית שמאי ובית הלל?
- מי צודק לדעתכם?
- האם המין האנושי תורם לעולם יותר משפוגע בו?
מקור 3
מסקנתו של הבבלי, "נוח לו לאדם שלא נברא" נשמעת, בלשון המעטה, כאמירה פסימית ביחס לחיים. אולם, רבי מרדכי יוסף ליינר מאיזביצא, "מי השילוח" (בחלק הליקוטים, עירובין יג ע"ב), מדייק בדברי הגמרא שלא נאמר "טוב לו לאדם שלא נברא" אלא רק "נוח לו…". זאת אומרת: המקום ממנו באנו ואליו נחזור הוא אכן יותר "נוח", ועם זאת – טוב שבאנו לעולם. מתוך רעיון זה עולה תפיסה יסודית של הקיום: זכינו בחיים, לא על מנת שיהיה לנו נוח בהם, אלא על מנת שנעשה את הטוב.
פירוש הרב יעקב נגן על 'נוח לאדם שלא נברא'
שאלות:
מה ההבדל בין 'נוח' ו'טוב'?
האם נוח לכם שנבראתם?
מקור 4
ירמיהו לא רוצה להיוולד
יד אָרוּר הַיּוֹם אֲשֶׁר יֻלַּדְתִּי בּוֹ: יוֹם אֲשֶׁר-יְלָדַתְנִי אִמִּי אַל-יְהִי בָרוּךְ. טו אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּשַּׂר אֶת-אָבִי לֵאמֹר, יֻלַּד-לְךָ בֵּן זָכָר- שַׂמֵּחַ שִׂמְּחָהוּ. טז וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא כֶּעָרִים אֲשֶׁר-הָפַךְ יְהוָה וְלֹא נִחָם; וְשָׁמַע זְעָקָה בַּבֹּקֶר וּתְרוּעָה בְּעֵת צָהֳרָיִם. יז אֲשֶׁר לֹא מוֹתְתַנִי מֵרָחֶם; וַתְּהִי-לִי אִמִּי קִבְרִי, וְרַחְמָה הֲרַת עוֹלָם. יח לָמָּה זֶּה מֵרֶחֶם יָצָאתִי לִרְאוֹת עָמָל וְיָגוֹן; וַיִּכְלוּ בְּבֹשֶׁת יָמָי.
ירמיהו פרק כ', יד-יח
שאלות:
- מדוע מגדיר ירמיהו את יום הולדתו כ"ארור" ?
- כיצד מקור זה עולה בקנה אחד/ סותר את המקורות האחרים שלמדנו?