לוגו אלול
תפריט >
/
/
תחילת החיים 3

קהל יעד : מבוגרים

מקור 1

'הרת עולם' – תפילת לראש השנה 

הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם 

הַיּוֹם יַעֲמִיד בַּמִּשְׁפָּט כָּל יְצוּרֵי עוֹלָמִים 

אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים 

אִם כְּבָנִים רַחֲמֵנוּ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים 

וְאִם כַּעֲבָדִים עֵינֵינוּ לְךָ תְלוּיוֹת

עַד שֶׁתְּחָנֵּנוּ וְתוֹצִיא כָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ 

אָיוֹם קָדוֹשׁ

היום הרת עולם, מתוך מחזור תפילה לראש השנה (נוסח אשכנז)

שאלות:

  1. איזו תמונה של אל מצטיירת ממילות הפיוט?
  2. מהו היחס שבין "היום הרת עולם" ל"היום יעמיד במשפט"? ניגוד? הקבלה? השלמה?


מקור 2

עצבונך והרונך

כו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ.  כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.  כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ. (בראשית א, כו-כח)

טז אֶל-הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ- בְּעֶצֶב, תֵּלְדִי בָנִים; וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא יִמְשָׁל-בָּךְ.

(בראשית ג, טז)

שאלה:

פרו ורבו – ציווי או ברכה?

מקור 3

קושי ונדרים בלידה

אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ (בראשית ג, טז) […] עִצְּבוֹנֵךְ, זֶה צַעַר הָעִבּוּר. וְהֵרֹנֵךְ, זֶה צַעַר הָעִדּוּי. בְּעֶצֶב, זֶה צַעַר הַנְּפָלִים. תֵּלְדִי, זֶה צַעַר הַלֵּדָה. בָּנִים, זֶה צַעַר גִּדּוּל בָּנִים.

אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּן רבי שמעון : נוֹחַ לוֹ לְאָדָם לְגַדֵּל לִגְיוֹן אֶחָד מִשֶּׁל זֵיתִים בַּגָּלִיל, וְלֹא לְגַדֵּל תִּינוֹק אֶחָד בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.

ז וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ (בראשית ג, טז), […] בְּשָׁעָה שֶׁהָאִשָּׁה יוֹשֶׁבֶת עַל הַמַּשְׁבֵּר [בלידה], הִיא אוֹמֶרֶת עוֹד אֵינִי נִזְקֶקֶת לְבַעֲלִי מֵעַתָּה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לָהּ תָּשׁוּבִי לִתְשׁוּקָתֵךְ, תָּשׁוּבִי לִתְשׁוּקַת אִישֵׁךְ.

(מדרש בראשית רבה, כ')

שאלות:

  1. למה האישה נשבעת שלא תזדקק יותר לבעלה? 
  2. האם גברים נזקקים יותר לנשים או להיפך?

מקור 4

הלל שמאי ובן עזאי על מצוות פריה ורביה

לא ייבטל אדם מפרייה ורבייה, אלא אם כן יש לו בנים.  בית שמאי אומרין, שני זכרים; ובית הלל אומרין, זכר ונקבה, שנאמר "זכר ונקבה, בראם" (בראשית ה,ב).  נשא אישה, ושהת עימו עשר שנים, ולא ילדה–אינו רשאי ליבטל.  גירשה, מותרת להינשא לאחר; ורשאי השני לשהות עימה עשר שנים.  ואם הפילה, מונה משעה שהפילה.  האיש מצווה על פרייה ורבייה, אבל לא האישה; רבי יוחנן בן ברוקה אומר, על שניהם הוא אומר, "ויברך אותם, אלוהים, ויאמר להם אלוהים פרו ורבו" (בראשית א,כח). 

 משנה יבמות, פרק ו, משנה ו

שאלות: 

  1. מי לדעתכם מצווה על פריה ורביה? מדוע?
  2. מה דעתכם? האם עקרות היא עילה לפרידה? 

מקור 5

שמעון בן עזאי, שנקרא כרגיל "בן עזאי" סתם, היה מן התנאים בדור השלישי, בתחילת המאה השניה לספירה. רבו היה כנראה ר' יהושע בן חנניה. נחשב כתלמיד חבר לרבי עקיבא (ב"ב קנח:ב, ועוד). בן עזאי הצטיין בלימוד התורה, ולא נשא אישה. עם זאת אמר בן עזאי: השונא את אשתו הרי זה משופכי דמים (דרך ארץ, פרק היוצא יג)

וכך מסופר עליו:  דרש בן עזאי: כל מי שהוא מבטל פריה ורביה מעלה עליו הכתוב כאלו שופך דמים וממעט את הדמות [דמות האל]. מאי טעמיה? [מדוע?] "שופך דם האדם" [באדם דמו יישפך]. מפני מה? כי "בצלם אלהים" [ברא את האדם]. ומה כתיב אחריו " ואתם פרו ורבו". אמר לו ר' אלעזר בן עזריה: נאים דברים היוצאים מפי עושיהן, בן עזאי נאה דורש ולא נאה מקיים, אמר לו: אני לפי שחשקה נפשי בתורה, אבל יתקיים העולם באחרים. 

בראשית רבה לד; יבמות סג ב 

שאלות:

  1. מה דעתכם על הדרשה של בן עזאי?
  2. מה לדעתכם ענה ר' אלעזר בן עזריה לבן עזאי? 
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

בדפים הקודמים דנו בתוכנם של עקרונות אפשריים המלווים את חיינו ואף על הגדרת הכמות שתאפשר לנו עוגן ערכי אך גם ריאלית מול שינויי המציאות....

קובץ זה עוסק בעקרונות המנחים את חיינו. דף הלימוד הזה יעסוק בעצם הצורך של עקרונות מוגדרים, ועל כמות אחרת של עקרונות עליהם העולם עומד. ...

קובץ זה של דפי לימוד עוסק בעקרונות המנחים את חיינו. דף הלימוד הראשון יעסוק בהגדרת העקרונות עצמם, ודיון על אופי העקרונות שמנחים את חיינו....

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'