מבוא: מה הם החובות של בני זוג אחד כלפי השניה? מה הן הזכויות? ומה אם חשקה נפשו אל אחד מהם בתורה? האם תורה עומדת מעל הזוגיות? ומה אם מישהו נוסע לתקופה ארוכה? כיצד זה משפיע על המשפחה? האם ואיך כדאי לחזור אחרי שנות היעדרות?

קהל יעד: מבוגרים

שאלת פתיחה: תנו שלוש עצות לזוג צעיר לשמירת הזוגיות

מקור מספר 1

[…] שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע. יא וְאִם שְׁלָשׁ אֵלֶּה לֹא יַעֲשֶׂה, לָהּ וְיָצְאָה חִנָּם אֵין כָּסֶף. 

שמות פרק כא 

שאלות:

  1. בידקו מה המצוות הללו ובאיזה הקשר נאמרו.
  2. מה דעתכם על הבחירה דווקא באלמנטים הללו?

מקור מספר 2

אסור לאדם למנוע את אשתו עונתה; ואם מנע כדי לצערה, עבר בלא תעשה של תורה, שנאמר "שארה כסותה ועונתה, לא יגרע" (שמות כא,י). ואם חלה או תשש כוחו, ואינו יכול לבעול, ימתין שלושה חודשים, עד שיבריא, שאין לך עונה גדולה מזו. ואחר כך, או ייטול ממנה רשות, או יוציא וייתן כתובה.

משנה תורה, רמב"ם, הלכות אישות, פרק יד

שאלות:

  1.   מה משמעות שלוש המצוות הללו? האם הייתם מציעים כיום להגדיר חובות אחרות של האיש לאישתו?
  2. האם צריכה להיות הדדיות ושוויון ודמיון מלא בין חובות הגברים והנשים? או שלא, כיוון שהם שונים בצרכיהם? מדוע לדעתכם אין 'מצוות עונה' גם לגברים?

מקור מספר 3

תדירות יחסי אישות, על פי התלמוד:

התלמידים יוצאים לתלמוד תורה שלא ברשות [נשותיהם] שלושים יום.
הפועלים שבת אחת. [שבת – שבוע]. העונה האמורה בתורה:
הטַיּילים [עשירים בעלי זמן פנוי] בכל יום, והפועלים שתיים בשבת [בשבוע], והחַמָּרים אחת בשבת, הגַמָּלים אחת לשלושים יום, הספנים אחת לשלשה חודשים.  דברי ר' אליעזר.

אמר רב ברונא אמר רב: הלכה כר' אליעזר.
אמר רב אדא בר אהבה אמר רב: זו דברי ר' אליעזר, אבל חכמים אומרים: התלמידים יוצאין לתלמוד תורה ב' וג' שנים שלא ברשות [נשותיהם].
אמר רבא: סמכו רבנן אדרב אדא בר אהבה, ועבדי עובדא בנפשייהו [ועשו מעשה בנפשם. משפט דו משמעי: א. עשו מעשה לפי רצונם. ב. עשו מעשה והתחייבו בנפשם.]

מסכת כתובות ה' [דף סב,ב]

שאלות:

  1. מה דעתכם על טווחי הזמן המוצעים בקטע? 
  2. האם זוגיות יכולה "לשרוד" היעדרות ממושכת של אחד מבני הזוג?

מקור מספר 4

 אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן – כל אשה שתובעת בעלה לדבר מצוה [תשמיש]- הווין [=יהיו] לה בנים שאפילו בדורו של משה לא היו כמותן, דאילו בדורו של משה כתיב:  "הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם" [דברים א, יג] וכתיב: "ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידועים" ואילו נבונים לא אשכח ואילו גבי [=אצל] לאה כתיב: "ותצא לאה לקראתו ותאמר אלי תבוא כי שכר שכרתיך" [בראשית ל, טז]  וכתיב  "ומבני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל ראשיהם מאתים וכל אחיהם על פיהם" [דברי הימים א יב, לג] 

תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף ק, עמוד ב

שאלות:

  1. איזו גישה נוקט הקטע לגבי אקטיביות נשית בעינייני מיניות?
  2. מה ניתן ללמוד מהקטע הזה?

מקור מספר 5

ואת הנשמה המתוקה שלי

היחידה שמדליקה אותי

ואיתך אני כל העולם

ואיתך אני כל היקום

בלעדייך אני חצי בן אדם

בלעדייך אני בעצם כלום

לכל אחד יש, עוזי חיטמן (מילים), שלומי שבת (לחן). מתוך הדיסק "רק איתך", ליאור נרקיס, הד ארצי (2000)
© זכויות יוצרים שמורות למחבר ולאקו"ם https://www.acum.org.il/

שאלות:

  1. איזו תפיסה מייצג השיר ביחס לזוגיות? 
  2. מה דעתכם על תפיסה זו? האם היא רומנטית? האם היא חיובית בעיניכם? מה ההשלכות שלה?
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

בחיי הנשואים 'אשתו' נקראת בארמית 'ביתהו', אשתו-ביתו. אוסף הסיפורים התלמודיים והמדרשיים מספקים לנו דוגמאות ליחסי זוגיות, עם שאלות חיים, הכרעות קיומיות וערכיות ותקשורת זוגית...

בלימוד זה נפגוש שלושה מופעים של יחסי שכנות, סביב הנושא הטעון של הקמת מחיצות וחומות וגדרות הפרדה בין השכנים. ראשית קטע תלמודי הדן בחצר...

בדף הלימוד הזה נראה מקורות שונים מהמקרא ומחז"ל על יחסי אלוהים ואדם, על 'מפגשי אירוח' ביניהם, כאשר אירוח אנושי הוא הדימוי המוביל, והוא טעון...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'