לוגו אלול
תפריט >
/
/
איך לחגוג את יום ירושלים?

איך לחגוג את יום ירושלים?

שאלה:

השלום והברכה לעמותת אלול המהוללה והזכורה לטוב (או בית מדרש אלול?), למדתי אצלכם 'בבית מדרש למורים' לפני שנים, אז מקווה שהגעתי עם הבקשה למקום הנכון… אני בצוות הכנת אירועים בבית ספר תיכון (במבשרת ציון), ולקראת יום ירושלים הקרוב רציתי להתייעץ, לשמוע על כיוונים לפעילות או ללמידה. ציינו בבקשה כמה רעיונות 'בקצירת האומר', בקיצור נמרץ ובכותרות בלבד, לא רוצה שתתאמצו להרחיב ולהסביר אם זה בכלל לא בכיוון מבחינתי. אם דברים מסויימים ידליקו אותי ואת הצוות נבקש הרחבה ונתקדם, אולי אפילו נשתף פעולה ונבקש ממכם להוביל, לארח וכד'.

תשובה:

אנחנו שמחים על הפנייה, ועל הזכרונות הטובים שלך מבית המדרש למורים. על פי בקשתך העלנו כאן רשימת רעיונות ופעילויות ממש בקיצור, ואם תבקשי אפשר לפרט.

1) סיור, לימוד, חוויה במרכז העיר / בעקבות מנהיגים ואנשי רוח ו'נביאים' בעיר: מהשוק דרך רח' הנביאים ורח' הרב קוק דרך מדרחוב בן יהודה, עד לנחלת שבעה, ימין משה והעירייה, מול חומות העיר העתיקה.

2) הליכה בירושלים ובשכונותיה בעקבות שירי יהודה עמיחי: סיור ירושלמי ולימוד השירים בנקודות מפתח, או לימוד במקום אחד (בבימ'ד אלול, בסן סימון, בעיר-העתיקה, ברחביה-טלביה…) 

3) ירושלים – יורושוליים-  יראו שוליים – יראו שלם  – יראו שלום:

תכנית קיימת באלול על יראו-שוליים, פעילות הכנה לצוות מורים, או לתיכוניסטים:

הרצאה + מצגת והפעלות /סיור בעקבותיה, איך ירושלים פותחת את העיניים לראות את שולי הדברים, את הדברים האנשים והאירועים החשובים באמת הסמויים מהעין, כמו שהיה ראש העיר המיתולוגי טדי קולק קורא לעיר במבטא 'יורושוליים', יראושוליים, איך לפתוח את העיניים, הקשב והלב ל'דברים בשוליים'.

4) "לצאת מהקופסה, להעיז לדמיין" – לימוד, דמיון ויצירה בנושא:

דימויים אוטופיים של בית המקדש ושל ירושלים בעתיד, מחזון ישעיהו והנביאים עד הרצל באלטנוילנד, ועד היום.

5) נביאים תנכיים כ"אמני מייצג" וכמפגינים ביקורתיים ויצירתיים במיוחד, כאמני מחאה בירושלים, מחאה מוסרית ודתית, חברתית ופוליטית: פעילות יצירתית עם נוער בעקבות קריאה בנביאי התנ'ך והשוואת הדרכים הפומביות בהם בחרו להציג את מחאותיהם והפגנותיהם, עם אומני מייצג (פרפורמנס) מודרניים, אמנים 'חברתיים', אמנים 'מושגיים' (אומנות קונצפטואלית) וכדומה, ואז פנייה לחוויה בקבוצה וברחוב ירושלמי: ביטוי יצירתי של מה שהנוער רוצה לומר לציבור, ולעצמו, על נושאים שונים: מחאה, הפגנה, פרפורמנס, שיחה, סרטון, וכד'.

6) לימוד ופעילות סביב 'נביאים, משוררים ואנשי רוח' ירושלמיים ידועים במאה העשרים ובני זמננו – א"צ גרינברג, י' עמיחי, י' ליבוביץ', מ' בובר, ועוד.

7) בין ירושלים לתל אביב – מפגש דימויים בין שני סמלים גדולים של ישראל וישראליות. לימוד, משחק, הפעלה (על פי מקורות שונים, כולל השיר ירושלים שלי, ועוד שירי ירושלים ושירי תל אביב, ויזלטיר ואלתרמן, והדמיון הפרוע והמשעשע על מה יקרה אם מזיזים את הכותל לתל אביב / הסיפור של עוזי וייל)

8) פאזל/פסיפס/מעורב ירושלמי

יראו-שלם, יראו-שוליים, יראו-שלום: 

לימוד והתנסות איך לעשות שלום בעיר השלום? ערבים, חרדים, אוהדי הפועל וביתר… 

ירושלים כעיר שחוברה לה יחדיו- שעושה כל ישראל חברים:

המחלוקת על ירושלים ועל 'החיבור יחדיו' ואפשרות 'חלוקת העיר' (לגבי השכונות הערביות) – השקפות וגישות מאז מלחמת ששת הימים. כיצד לאפשר מחלוקת וחופש ביטוי, תוך כדי המשך 'כל ישראל חברים'? לימוד על דרכים למחלוקת מכבדת וקשובה, על דרכים ליצור 'תרבות מחלוקת' יהודית ודמוקרטית כאחד, גם על נושאים פוליטיים ודתיים שבוויכוח ואי הסכמה. ולימוד על מובנים שונים של 'עיר השלום' עם מקורות עתיקים וחדשים לדיון והפעלה סביב הכותרת הזאת. 

אנחנו מקווים שהרשימה הראשונית עוזרת במשהו לפתוח את הראש לאפשרויות חדשות, ונשמח לשיתופי פעולה.

צוות אלול

יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

המסד הרעיוני שהניח בית המדרש אלול לבתי הספר המשלבים. "קריאה יחפה" היא מהמאפיינים המובהקים של בית המדרש אלול מראשיתו. היא פותחה וגובשה בו והתפשטה...

שאלה: אני מחפשת נושא מעניין לערב לחודש אדר, או למשהו לקראת פורים במושב שלי. עשינו שנה שעברה ערב על פמיניזם והנשים במגילת אסתר, ובשנה...

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'