מסעות והרפתקאות 1

מבוא: היציאה למסע נתפסת במקורות רבים כהזדמנות להתקדמות, התפתחות ושינוי. הציווי הראשון לאברהם אבינו הוא "לך לך". לפעמים למסע יש יעד ברור ולפעמים הדרך היא העניין. 

קהל יעד: מבוגרים


שאלת פתיחה: חישבו על מסע או טיול שאליו יצאתם שהתרחש בו דבר מה משמעותי. ספרו עליו. האם המסע עצמו היה מהותי להתרחשות?

מקור מספר 1

{א} וַיֹּ֤אמֶר יְהֹוָה֙ אֶל-אַבְרָ֔ם לֶךְ-לְךָ֛ מֵֽאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל-הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ: {ב} וְאֶֽעֶשְׂךָ֙ לְג֣וֹי גָּד֔וֹל וַֽאֲבָ֣רֶכְךָ֔ וַֽאֲגַדְּלָ֖ה שְׁמֶ֑ךָ וֶֽהְיֵ֖ה בְּרָכָֽה: {ג} וַֽאֲבָֽרְכָה֙ מְבָ֣רֲכֶ֔יךָ וּמְקַלֶּלְךָ֖ אָאֹ֑ר וְנִבְרְכ֣וּ בְךָ֔ כֹּ֖ל מִשְׁפְּחֹ֥ת הָֽאֲדָמָֽה: {ד} וַיֵּ֣לֶךְ אַבְרָ֗ם כַּֽאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר אֵלָיו֙ ה' וַיֵּ֥לֶךְ אִתּ֖וֹ ל֑וֹט וְאַבְרָ֗ם בֶּן-חָמֵ֤שׁ שָׁנִים֙ וְשִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֔ה בְּצֵאת֖וֹ מֵֽחָרָֽן: {ה} וַיִּקַּ֣ח אַבְרָם֩ אֶת-שָׂרַ֨י אִשְׁתּ֜וֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִ֗יו וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם֙ אֲשֶׁ֣ר רָכָ֔שׁוּ וְאֶת-הַנֶּ֖פֶשׁ אֲשֶׁר-עָשׂ֣וּ בְחָ֑רָן וַיֵּֽצְא֗וּ לָלֶ֨כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֖אוּ אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן:

בראשית י"ב

מקור מספר 2

`כָּל עוֹד נַפְשִׁי בִּי אֶסַּע לְשָׁם`, `הַמָּקוֹם שֶׁלִּי הוּא רַק אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, מַה שֶּׁאֲנִי נוֹסֵעַ אֲנִי נוֹסֵעַ רַק לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל`.

רבי נחמן מברסלב

שאלות: 

  1. אברהם מצווה לעזוב את מקומו וללכת אל מקום לא ידוע. האם אי פעם יצאתם למסע שנקודת היעד שלו היתה לוטה בערפל? מה מהותו של מסע כזה?
  2. מדוע לדעתכם זה מהותו של המסע הראשון של אברהם? 
  3. לעומת אברהם רבי נחמן מאוד מפוקס על המטרה של ההליכה שלו. כל הליכה. למה לדעתכם רבי נחמן אומר זאת? 
  4. מה הקשר או ההבדל בין שני הקטעים? 

מקור מספר 3

בדרך
קוֹל קָרָא והָלַכְתִי,
הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל.
הָלַכְתִי לְבַל אֶפּוֹל,
אַך עַל פָּרָשַת דְּרָכִים
סָתַמְתִי אזנַי בַּלוֹבֶן הַקַּר
וּבָכִיתִי כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.   

חנה סנש

שאלות: 

  1. למה בכלל לצאת לדרך?
  2. האם גם אתם יצאתם בעבר לדרך בעייתית ומסוכנת? למען אילו עקרונות או ערכים הייתם מוכנים להסתכן ולצאת לדרך?

מקור מספר 4


בחודש אלול, כשהבריות מכינים את ליבם לקראת יום הדין, היה רבי חיים מצאנז רגיל לספר מעשיות בניגון שהיה מעורר כל אדם לתשובה. פעם אחת סיפר: "איש תעה במעמקי היער. כעבור זמן מה תעה שם אדם אחר ופגש בראשון. בלי לדעת מה אירע לו לזה. שאל אותו באיזו דרך אפשר לצאת מן היער. 'דבר זה איני יודע', השיב הראשון, 'אבל יכול אני להראות לך את הדרכים המוליכות יותר לתוך הסבך, ואחרי כן נלך יחד לחפש את הדרך'. "עולם!", סיים הרבי את סיפורו, "נחפש יחד את הדרך החדשה!"

(ר' חיים מצאנז, אור הגנוז, הוצאת הקבוץ הארצי)

שאלות: 

  1. מה מסמל היער בסיפור? מדוע מציע האיש לחברו להראות לו את 'הדרכים המוליכות יותר לתוך הסבך'?
  2. מהי הזיקה בין התעייה העמוקה בסבך, לבין חיפוש הדרך החדשה? 
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

תהליכי עזיבה ופרידה מהבית מתוארים במספר מקורות שונים, מהתנ"ך ומהמדרש, מתיאורי עלייה לארץ ומהשירה העברית החדשה. 'הבית' הוא לעיתים בית ההורים, או קהילת השכנים...

מה הופך מולדת ל"בית"? האם זו תחושת ביטחון? תחושת שייכות? הזיכרון? או אולי דווקא המאבק על המקום? דף הלימוד שלפנינו מבקש להתבונן ביחסים הרגשיים,...

כחלק מהעיסוק בנושא "הבית", נבקש להתבונן בבית הלאומי. הביטוי "הבית הלאומי" מגלם בתוכו את כמיהת העם היהודי לשוב ולהשתרש בארץ ישראל – לא רק...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'