קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר 1

(א) זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ:

(ב) זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם:  

בראשית, פרק ה, פסוקים א-ב

שאלה:

איזה תיאור בריאה עולה מן הפסוקים?

מקור מספר 2

אמר רבי ירמיה בן אלעזר: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, אַנְדְּרוֹגִינוֹס בְּרָאוֹ. הדא הוא דִכתיב [=זהו שכתוב]: "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (בראשית ה, ב).

אמר ר' שמואל בר נחמן: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, דיו פרצופים בְּרָאוֹ, וְנִסְּרו וַעֲשָׂאוֹ גַּבַּיִם – גב לכאן וגב לכאן.

איתיבוּן לֵיה [=שאלו אותו]: והכתיב [=והרי כתוב] "וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו" (בראשית ב, כא)!

אמר לְהוֹן [=אמר להם]: מִתְּרֵין סִטְרוֹהִי [=משני צדדיו], הֵיךְ מַה דְּאַתְּ אָמַר [=כמו שנאמר]: "וּלְצֶלַע הַמִּשְׁכָּן" (שמות כו, כ), דמתרגמינן [=שאנו מתרגמים]: ולסטר משכנא [ולצד המשכן] וגו' 

בראשית רבה פרשה ח (וילנה), פרשה ח, סימן א

שאלות:

  1. איזה ציור של בריאה עולה מן המקור בבראשית רבה?
  2. איזה חיבור בין בני הזוג מייצר הדימוי הזה?



מקור מספר 3

סיפור/ אסתר אטינגר

וְכָךְ זֶה הָיָה:

הַנְּסִירָה הָאִטִּית

אוֹ הַחֲתָךְ הַמָּהִיר כִּרְטִיָּה מוּסֶרֶת

וְאִישׁ וְאִשָּׁה,

הַהִתְרַחֲקוּת גַּב מִגַּב וְהַכְּאֵב

כְּאִלּוּ בְּרֵאשִׁית הָיְתָה הַפְּרִידָה.  

וְאַחַר כָּךְ:

הַהֲלִיכָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הַחִפּוּשׂ,

הַפְּגִישָׁה אוֹ הַטָּעוּת

פְּרִי בִּמְקוֹם הַנֶּגַע.

נְשִׂיאַת עֵינַיִם לְכָל הָעֲבָרִים

וַעֲלֵה הַתְּאֵנָה.  

© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם https://www.acum.org.il/

שאלות:

  1. מה מוסיפה אסתר אטינגר בשיר על המדרש המקורי שקראנו?
  2. מדוע לדעתכם השיר נקרא "סיפור"?



מקור מספר 4 

איזון עדין/ סיוון הר שפי

אֶת הַשּבָּת שֶׁלָּנו

שֶׁרַק אֲנִי יְכוֹלָה לְהַכְנִיס

שֶׁרַק אַתָּה יָכוֹל לְהוֹצִיא

מַחְזִיקִים שְׁנֵי נֵרוֹת.

אֲבָל בְּסוֹפָהּ נִהְיִים אֶחָד

שְׁנֵּי מאורוֹת בְּנֵר אֶחָד

לְהַתְחָלָה חֲדָשָׁה.

וּבְרֵאשִׁית הָיִינוּ דּוּ-פַּרְצוּפִין

בְּחוּט שִׁדְרָה הָיָה תָּלוּי עוֹלָם.

עַכְשָׁו שׁנֵי עַמּוּדֵי שִׁדְרָה

מַחְזִיקִים בַּיִת

וּכְשֶׁאֲנִי קְצָת מִתְכּוֹפֶפֶת,

וּכְשֶׁאַתָּה. אִזּוּן עָדִין.

שאלות:

  1. גם סיוון הר שפי בוחרת בדימוי של "דו פרצופין". מדוע וכיצד היא משתמשת בדימוי הזה?
  2. אילו עצות הייתם נותנים לבני זוג שמעוניינים לשמור על האיזון העדין ביניהם? 
תוכן עניינים
יש לך שאלה בנוגע לתוכן זה?

אולי יעניין אותך גם:

תהליכי עזיבה ופרידה מהבית מתוארים במספר מקורות שונים, מהתנ"ך ומהמדרש, מתיאורי עלייה לארץ ומהשירה העברית החדשה. 'הבית' הוא לעיתים בית ההורים, או קהילת השכנים...

מה הופך מולדת ל"בית"? האם זו תחושת ביטחון? תחושת שייכות? הזיכרון? או אולי דווקא המאבק על המקום? דף הלימוד שלפנינו מבקש להתבונן ביחסים הרגשיים,...

כחלק מהעיסוק בנושא "הבית", נבקש להתבונן בבית הלאומי. הביטוי "הבית הלאומי" מגלם בתוכו את כמיהת העם היהודי לשוב ולהשתרש בארץ ישראל – לא רק...

איור גבר ואישה

מוזמנים להתעדכן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

Scroll to Top

רוצים לדבר?

לוגו אלול

מעדיפים שנחזור אליכם?

נשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

ניתן להשאיר לנו פניה בטופס הבא ונחזור עם תשובה בהקדם

ניתן לציין דרך התקשרות מועדפת בתוכן הפניה

תרומה באמצעות טופס מאובטח

הצטרפו לקהילת 'אלול'